preloader

روش اجرای سقف دامپا چگونه است؟

روش اجرای سقف دامپا

روش اجرای سقف دامپا چگونه است؟

امروزه شیوه‌های متنوعی برای طراحی داخلی ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به روش اجرای سقف دامپا اشاره کرد. وقتی استقبال عمومی از یک روش، متریال یا طراحی زیاد می‌شود، آن مورد مزیت‌های قابل‌توجهی دارد. درباره سقف دامپا نیز این موضوع صادق می‌باشد. درواقع استفاده از این متریال برای اجرا سقف‌ در ساختمان‌های مختلف با کاربری‌های متفاوت به‌سرعت در حال گسترش است.

به‌طورکلی دامپا نوعی سقف کاذب است که دارای اجزای مختلفی می‌باشد. آنچه درباره آن اهمیت ویژه‌ای دارد روش اجرای سقف دامپا است که در نظر داریم در این نوشتار به‌طور کامل به آن بپردازیم.

سقف دامپا چیست؟

قبل از پرداختن به نحوه اجرای سقف دامپا بهتر است اطلاعاتی در مورد ماهیت خود آن داشته باشید. سقف دامپا دارای دو قسمت مختلف است که یک بخش آن را چهارچوب یا دامپا و بخش دوم را سازه سقف تشکیل می‌دهد و معمولاً به‌عنوان ورق دامپا نامیده می‌شود.

خصوصیات و ویژگی‌هایی که این مدل سقف‌ها دارند آن‌ها را برای اجرا در اماکن گوناگونی مانند ویلاها، پمپ‌بنزین‌ها و سرویس‌های بهداشتی ساختمان‌های مختلف مناسب کرده است. روش اجرای سقف دامپا به‌گونه‌ای است که می‌توان به تأسیسات برقی و مکانیکی که اغلب در زیر سقف قرار دارند، دسترسی داشت. یکی از عمده‌ترین کاربردهای سقف دامپا استفاده در خانه‌های با سبک شیروانی است.

مصالح مورداستفاده در سقف دامپا

همانطور که گفتیم سقف دامپا از دو بخش اصلی تشکیل‌ شده است. دراین‌بین ورق‌هایی که در این نوع سقف‌ها به کار می‌روند را می‌توان مهم‌ترین جزء آن دانست. این موارد نیز انواع مختلفی از قبیل ورق گالوانیزه ساده و رنگی و ورق آلومینیمی و روغنی تشکیل می‌شوند، که هر یک شرایط خاص خود را برای اجرا دارند.

درباره تولید سقف دامپا نیز باید بیان شود که دو روش سنتی و صنعتی برای آن مطرح است. در روش سنتی از دستگاه پرس استفاده می‌شود. توسط این دستگاه، امکان ایجاد طرح‌های مختلف بر روی ورق وجود دارد اما معایب قابل‌توجهی در روش سنتی دیده می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به محدودیت در انتخاب طول و سرعت تولید اشاره کرد.

بااین‌حال در روش صنعتی، رویکرد متفاوتی از تولید مشاهده می‌شود. در این شیوه ورق‌ها به شکل رول فرم طولی ساخته می‌شوند که نتیجه آن کاهش پرتی مواد اولیه تا حدود صفر است. از طرفی راندمان تولید به میزان چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

انواع سقف دامپا

برای سقف دامپا دو نوع ساده و سوراخ‌دار وجود دارد. روش اجرای سقف دامپا برای هریک از این‌ها تفاوت‌های دارد، بنابراین شناخت آن‌ها می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. برای دامپای ساده، ورق‌هایی با طول ماکزیمم 6 متر استفاده می‌شود که عرض آن‌ها معمولاً بین 10 تا  20 سانتی‌متر است.

سقف دامپای سوراخ‌دار نیز عرضی بین 10 تا 20 سانتی‌متر داشته و از ورق‌های آلومینیمی که پانچ شده‌اند تولید می‌شود. سوراخ‌هایی که  بر روی ورق‌ها دیده می‌شوند نیز یک تا دو میلی‌متر هستند. البته این سوراخ‌ها به‌خوبی با ورق‌های سیاه کاور می‌شوند تا یکپارچگی ظاهری کار حفظ شود.

روش اجرای سقف دامپا

جالب است که بدانید این نوع سقف‌ها خود به دو مدل سوراخ ریز و درشت تقسیم‌بندی می‌شوند. روش اجرای سقف دامپا سوراخ‌دار به‌گونه‌ای است که وزنی حدود 2.3 کیلوگرم برای هر مترمربع ایجاد می‌کند و نهایتاً تا 6 متر طول می‌توانند داشته باشند.

مزایای استفاده از سقف دامپا

فارغ از اینکه نحوه نصب و اجرای سقف دامپا به چه صورت باشد و یا از چه نوعی استفاده شود، این مصالح مزایای متعددی دارند که هر یک از آن‌ها می‌تواند هر فردی را مجاب به استفاده از آن‌ها کند. برخی از مهم‌ترین موارد عبارت‌اند از:

  • تنوع در رنگ و طرح
  • امکان استفاده در محیط‌های آزاد
  • ایجاد کمترین میزان پرتی در حین اجرا
  • تنوع و سرعت در روش اجرای سقف دامپا
  • ایجاد زیبایی ویژه به‌واسطه طرح‌های متنوع
  • مقاومت بسیار مطلوب در برابر آتش و حرارت
  • شستشوی ساده و عدم نیاز به اقدامات نگهدارنده پیچیده
  • طول عمر و افزایش کیفیت به دلیل استفاده از ورق گالوانیزه
  • سبک بودن (هم اجرای آن را آسان می‌کند و هم صرفه اقتصادی دارد)
  • داشتن رنگ ماندگار و ثابت به علت بهره‌وری از سیستم رنگ‌آمیزی الکترواستاتیک
روش اجرای سقف دامپا

روش اجرای سقف دامپا

مشخص کردن خط تراز سقف، اولین مرحله از روش اجرای سقف دامپا می‌باشد. این کار مشابه تراز بندی برای سقف‌های کاذب شبکه‌ای صورت می‌گیرد. در ادامه نبشی‌های لبه دیوار، توسط پیچ و رول‌پلاک و یا پرچ متصل می‌شوند. در سقف‌های کاذب شبکه‌ای این کار اغلب توسط نبشی گالوانیزه انجام می‌شود، درصورتی‌که در سقف دامپا پروفیل‌های پوشاننده لبه با جنس آلومینیم یا استیل رنگی بکار می‌روند. تولید پروفیل‌های مذکور به‌گونه‌ای است که ورق‌های دامپا به‌خوبی در آن قرارگرفته و فیکس می‌شوند.

مرحله بعدی اتصال سازه‌ نگهدارنده است که به این منظور از تسمه آویز و یو (U) استفاده می‌کنند. پانل‌های U دارای طراحی منحصربه‌فردی هستند که به‌واسطه آن، پانل‌های سقف کاذب دامپا را به‌خوبی در خود نگه می‌دارند. این موارد را می‌توان از مزیت‌های روش اجرای سقف دامپا دانست که این فرآیند را بسیار ساده‌تر از دیگر مصالح مشابه کرده است.

در مرحله نهایی اجرا سقف دامپا باید فاصله بین یو پانل‌ها و تعداد آویزها مشخص شود. این کار با توجه به پارامترهای مختلفی مانند وزن سازه، طول پانل‌ها و میزان تجهیزات لازم برای اجرای روشنایی تعیین می‌شود. به‌طورکلی این مرحله از اجرای سقف دامپا تأثیر بسزایی بر کیفیت و استحکام سقف کارشده دارد.

کاربردهای سقف دامپا چیست؟

نصب و اجرای سقف دامپا برای اماکن و فضاهای گوناگونی مناسب است. فضاهای عمومی یکی از رایج‌ترین آن‌هاست که شامل مدارس، دانشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و استخر می‌شود. با توجه به اینکه این‌گونه فضاها نیاز به سقفی با مقاومت بالا در برابر رطوبت، بازتاب نور، سروصدا و زنگ‌زدگی دارند، بکار گیری سقف دامپا بهترین گزینه ممکن خواهد بود.

مکان‌های مانند دفاتر اداری، بانک‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌ها، انبارهای نگهداری مواد غذایی و بهداشتی و حتی سالن‌های ریسندگی از دیگر فضاهایی هستند که امکان پیاده‌سازی و اجرای سقف دامپا در آن‌ها وجود دارد.

به‌طور خاص سرویس‌های بهداشتی و بیمارستان‌ها عمده فضاهایی هستند که از سقف دامپا استفاده می‌شود. حساسیت‌های موجود در این بخش‌ها باعث شده تا روش اجرای سقف دامپا توسط ورق‌های آلومینیمی یا آهنی صورت بگیرد. درنهایت نیز پوششی از رنگ‌های الکترواستاتیکی بر روی آن‌ها ایجاد می‌شود.

علت اصلی بکار گیری این مدل سقف‌ها امکان تمیزکاری به‌صورت خشک و تر است. از طرفی خطرات ناشی از حضور میکروارگانیسم‌ها نیز مطرح نخواهد بود. عایق صدا بودن از دیگر فاکتورهای مهمی است که استفاده از سقف دامپا را توجیه می‌کند.

معرفی نمایندگی ورق دامپا

روش اجرای سقف دامپا بر روی مدل‌های مختلف آن نیاز به مهارت و تجربه کافی دارد. از طرفی خرید ورق دامپا نکته مهمی است که باید به آن توجه نمایید. چراکه مرغوبیت کالا در این مرحله بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد. متأسفانه تشخیص یک جنس اصل با نامرغوب نیز دردسرهای خاص خود را دارد. در این شرایط خرید از مراکز معتبر که به‌اندازه کافی شناخته ‌شده باشند می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای رفع این چالش‌ها باشد.

شما با مراجعه به یک نمایندگی مجاز ورق دامپا می‌توانید آن را با قیمت تعیین‌شده توسط تولیدکننده تهیه نمایید. درواقع قیمت ورق دامپا تحت تأثیر این عامل می‌تواند کم و یا زیاد شود. همان‌طور که اشاره شد شما برای اجرای این مدل سقف‌ها نیاز به نیروهایی ماهر دارید که با دقت فراوان عملیات نصب را با کمترین پرتی ممکن به اتمام برسانند.

مجموعه آهن‌آلات خداپرست (سقف24)، مرکزی است که با علم به این موارد توانسته رضایت مشتریان را در سال‌های فعالیت خود در سطح بالایی حفظ نمایید. علاوه بر تهیه محصولات باکیفیت، می‌توانید از خدمات پس از فروش و مشاوره‌ای این مجموعه هم استفاده نمایید.

جدول مطالب