preloader

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن در چه مواردی است؟

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن در چه مواردی است؟

ررسی تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن ازجمله موضوعات مهمی است که فعالان و علاقه‌مندان به این حوزه باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشند. در حقیقت این موضوع باعث می‌شود که در هنگام خرید ساندویچ پانل با چالش‌های کمتری روبه‌رو بوده و بسته به شرایط پروژه بهترین انتخاب را داشته باشید.

به‌طورکلی ساندویچ پانل‌ها از دو صفحه فلزی تشکیل می‌شوند که در میان آن‌ها هسته‌ای متشکل از فوم با هدف عایق‌کاری مورداستفاده قرار می‌گیرد. هسته این محصولان می‌تواند در برابر حرارت، صدا، گردوخاک و سایر موارد نامطلوب نقش یک عایق را ایفا کند.

در نظر داشته باشید فوم‌هایی که در این تجهیزات به کار می‌روند می‌توانند تا حدود زیادی تعیین‌کننده ویژگی‌های ساندویچ پانل باشند. این فوم‌ها در ترکیبات و انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر یک خصوصیات خاص خود را دارند. برای مثال برخی از آن‌ها به ساندویچ پانل، قابلیت عایق صوتی بودن و برخی دیگر مقاومت در برابر حرارت را اضافه می‌کنند.

ساندویچ پانل پلی یورتان چیست؟

در تشریح تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن آشنایی با خصوصیات آن‌ها بسیار مفید خواهد بود. این ساندویچ پانل‌ها از هسته‌ای با عایق پلی یورتان تولید می‌شوند که به‌موجب آن وزن تجهیز را نسبت به موارد مشابه کاهش می‌دهد. به‌این‌ترتیب سبک بودن ازجمله ویژگی‌های شاخص این محصولات است. همچنین خاصیت ضد آب بودن دیگر خصوصیت بارز ساندویچ پانل پلی یورتان می‌باشد.

اغلب از این ساندویچ پانل‌ها در شرایطی استفاده می‌شوند که مقاومت در برابر خوردگی، حرارت بالا و آتش‌سوزی ضرورت بسیار زیادی داشته باشد.

ساندویچ پانل‌های پلی یورتان از محصولات کشور آلمان هستند که از آن‌ها برای ساخت انبارهای مواد غذایی و دارویی استفاده می‌شود. این ساندویچ پانل‌ها خود دو دسته‌بندی کلی دارند، به‌طوری‌که هم بر پایه پلی‌استر و هم پلی اتر تولید می‌شوند. دسته اول مقاومت قابل‌توجهی در برابر نیروهای کششی و خمشی داشته و همچنین عملکردی بسیار خوبی در برابر تغییرات ناگهانی دما دارد. نوع پایه اتری نیز با محیط‌زیست کاملاً سازگار بوده و در برابر کشش و سایش بسیار مقاوم هستند.

ساندویچ پانل پلی یورتان امکان تولید در رنگ‌ها و سایزهای مختلف را دارد که این باعث شده است استفاده از آن در دستور کار مهندسان و مجریان متعددی قرار بگیرد. به‌طورکلی امکان شخصی‌سازی در هنگام سفارش این محصولات وجود دارد.

ساندویچ پانل پلی استایرن چه ویژگیهایی دارد؟

این ساندویچ پانل‌ها همانند نوع پلی یورتان بیشتر برای اجرای سقف‌ها و دیوارها در انواع سازه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اما لازم به توجه است که تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن در ویژگی‌های کلی و ساختار آن‌ها نهفته است. ساندویچ پانل پلی استایرن محصولی است که با محیط‌زیست بیشترین سازگاری ممکن را دارد. در حقیقت برای تولید آن از موادی استفاده ‌شده است که کمترین آلودگی ممکن را برای محیط به وجود می‌آورند. فرایند ساخت آن‌ها نیز به‌گونه‌ای است که نگرانی‌های محیط‌زیستی را به کمترین حد خود می‌رساند. این ساندویچ پانل‌ها در سه نوع معمولی، مقاوم و انبساطی در دسترس هستند.

ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن در چه مواردی با هم تفاوت دارند؟

ساندویچ پانل‌های موردنظر از جنبه‌های مختلفی با هم تفاوت دارند که متناسب با محیط و شرایط پروژه می‌توان از هر یک از آن‌ها استفاده نمود. برای روشن‌تر شدن تفاوت‌ها، ویژگی‌های آن‌ها را از نظرهای مختلف موردبررسی قرار خواهیم داد.

تفاوتهای کلی

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن

در تبیین تفاوت‌های این دو ساندویچ پانل باید بیان شود که نوع پلی استایرن با توجه به موارد زیر بیشتر مورد استقبال صنعتگران می‌باشد:

  • سبک‌تر بودن
  • حمل‌ونقل آسان‌تر
  • داشتن اشکال گوناگون
  • سازگاری بیشتر با محیط‌زیست
  • نصب، اجرا و باز کردن راحت‌تر
  • امکان سفارش در ضخامت‌های مختلف
  • تولید در رنگ‌های متنوع نسبت به نوع پلی یورتان

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن از نظر قابلیت عایقکاری

ساندویچ پانل پلی یورتان، عایق حرارتی و صوتی بهتری نسبت به مدل پلی استایرن می‌باشد. همچنین موادی که در تولید آن مورداستفاده قرار می‌گیرند امکان بازیافت دارند که این یک مزیت قابل‌توجه می‌باشد. در نظر داشته باشید که این محصولات مقاومت بسیار خوبی در برابر جریان الکتریسیته نیز دارند اما در برابر برشکاری و فشردگی استحکام کمتری نسبت به نوع پلی استایرن دارا هستند.

استحکام و ویژگیهای ظاهری

ساندویچ پانل پلی یورتان در برابر آب غیرقابل نفوذ است و دارای تنوع در طرح و رنگ می‌باشد. یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند عمر ساندویچ پانل‌ها را کاهش دهد حضور میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌هاست که ساندویچ پانل پلی یورتان در برابر آن‌ها از مقاومت خوبی برخوردار است. همچنین مراحل نصب و راه‌اندازی آن‌ها در مقایسه با نوع پلی استایرن بسیار ساده و آسان است.

بااین‌حال تهیه و اجرای آن‌ها نسبت به مدل دیگر با هزینه بیشتری همراه است. همچنین آزاد کردن گازهای گلخانه‌ای از دیگر معایب ساندویچ پانل پلی یورتان محسوب می‌شود.

تفاوت پلی یورتان و پلی استایرن در برابر حریق

آنچه تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن را در برابر آتش‌سوزی مشخص می‌کند، دمایی است که در آن دچار حریق می‌شوند. برای این مورد باید بیان شود که نوع پلی یورتان امکان مقاومت تا دمای ۷۰ تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد را دارد اما برای دستیابی به این خصوصیت در نوع پلی استایرن باید ضخامت آن را افزایش داد.

مقاومت در برابر حلالها

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های ساندویچ پانل نوع پلی استایرن غیر سمی بودن آن است و اینکه در برابر حلال‌های صنعتی و طبیعی بیشترین مقاومت ممکن را دارند. تفاوت ضخامت این ساندویچ پانل‌ها می‌تواند در شدت و ضعف این ویژگی تأثیر مستقیمی داشته باشد. درصورتی‌که این قاعده، برای ساندویچ پانل پلی یورتان تا حدود زیادی مطرح نیست. هنگامی‌که ضخامت مدل پلی استایرن زیاد انتخاب می‌شود اغلب هدف، استفاده از آن‌ها برای اجرای دیوار و سقف سردخانه‌ها است. از طرفی مدل‌های نازک‌تر آن برای کانکس‌ها و مناطق مسکونی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

کاربرد ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن

با توجه به آنچه تا به اینجا در مورد خصوصیات این محصولات بیان شد، مشخص است که هر یک از آن‌ها در شرایط خاصی برتری نسبت به دیگری دارند. در حقیقت دلیل استفاده از هر دوی آن‌ها در پروژه‌های مختلف را می‌توان در همین موضوع جستجو کرد.

ساندویچ پانل‌های نوع پلی یورتان هنگامی‌که هدف، اجرای دیوارها و سقف‌هایی برای مقاومت در برابر نفوذ آب باشد، استفاده گسترده‌تری دارند.

به‌طورکلی این ساندویچ پانل‌ها در اماکن عمومی مانند سالن‌های ورزشی، سوله‌های صنعتی، کارخانه‌ها، کانکس‌ها، دفاتر کارگاهی و سردخانه‌ها به کار گرفته می‌شوند؛ اما نوع پلی استایرن بیشتر برای نیروگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، ساختمان‌های اداری و تجاری، صنایعی مانند کشتی‌سازی، سردخانه‌ها و سایر سازه‌های پرکاربرد مناسب هستند.

نمایندگی ساندویچ پانل

همان‌طور که بیان شد تفاوت بین ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن به‌گونه‌ای است که استفاده از آن‌ها را در شرایط مختلف میسر می‌کند. همچنین هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. در این شرایط قیمت ساندویچ پانل ازجمله مهم‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند در انتخاب آن‌ها توسط صنعتگران نقشه برجسته‌ای داشته باشد.

پیشنهاد می‌شود جهت تهیه ساندویچ پانل با قیمت‌های مناسب به فروشگاه‌های معتبر و نمایندگی‌ها مراجعه فرمایید. همچنین شما با مراجعه به این مراکز مطمئن خواهید بود کالایی باکیفیت را تهیه ‌کرده‌اید. در نظر داشته باشید خدمات پس از فروش برای این محصولات بسیار حائز اهمیت هستند. لازم به ذکر است که این مجموعه‌ها معمولاً تکنسین‌های کارآزموده را برای اجرا و نصب در اختیار دارند که می‌توانند مراحل تجهیز سازه شما را با سرعت بیشتری همراه کنند.

آهن‌آلات خداپرست (سقف ۲۴) به‌عنوان نمایندگی مجاز، تهیه این مصالح را در مدل‌ها و حجم‌های مختلف امکان‌پذیر کرده است. برای استعلام قیمت و سفارش می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما با این مجموعه در ارتباط باشید.

جدول مطالب