preloader

مزایا و معایب سقف عرشه فولادی | سقف عرشه فولادی محصولی مناسب در برابر مقاومت عوامل طبیعی

مزایا و معایب سقف عرشه فولادی

مزایا و معایب سقف عرشه فولادی | سقف عرشه فولادی محصولی مناسب در برابر مقاومت عوامل طبیعی

مزایا و معایب سقف عرشه فولادی با توجه به استفاده روزافزون از آن‌ها، مهم‌ترین موضوعی است که باید موردبررسی قرار گیرد. تا قبل از معرفی سقف عرشه فولادی، بسیاری از فعالان این حوزه در انتخاب محصولات موردنظر برای پروژه‌های خود دچار چالش‌های زیادی بودند اما پیدایش سقف‌های عرشه فولادی موجب شده است تا اجرای این بخش از پروژه‌ها به‌سرعت و باکیفیت هر چه بیشتر انجام شود.

متریال اصلی این مدل سقف‌ها، ورق‌های فولادی باکیفیت می‌باشند که در ظاهر آن‌ها شیارهای پیدا است. برای تولید آن‌ها نیز از روش رول فرمینگ یا نورد سرد استفاده می‌شود. جهت اجرای سقف عرشه فولادی معمولاً از تیرچه‌هایی مناسب استفاده ‌می‌شود تا به‌عنوان محافظ و عایق سقف به کار گرفته شوند

ضرورت استفاده از سقف عرشه فولادی

 قبل از پرداختن به مزایا و معایب سقف عرشه فولادی بهتر است اطلاعاتی در مورد ماهیت این ورقه‌ها داشته باشید. منظور از عرشه فولادی، مقطعی با این جنس است که به‌صورت خمشی و مختلط بکار گرفته می‌شود. مختلط بودن نیز اشاره به این دارد که تجهیز موردنظر از ورق فولادی گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل و مواردی به اسم گل‌ میخ تشکیل می‌شود. گل‌ میخ‌ها نیز قطعاتی هستند که به ورق‌های گالوانیزه متصل می‌شوند.

 دو عامل مهم که باعث شده است از سقف‌های عرشه فولادی به‌طور گسترده استفاده شود صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه‌های تمام‌شده خرید و اجرا می‌باشد. به‌طورکلی این سقف‌ها در کنار تجهیزات دیگری مانند ساندویچ پانل، موجب افزایش سرعت انجام پروژه می‌شوند. از طرفی نسبت به سایر روش‌های مرسوم و سنتی با هزینه کمتری همراه هستند. توجه کنید که اجرای سقف‌های عرشه فولادی با به‌کارگیری روش آرماتوربندی و بتن‌ریزی صورت می‌گیرد.

بررسی مزایا و معایب سقف عرشه فولادی

 پرداختن به مزایا و معایب سقف عرشه فولادی می‌تواند باعث ایجاد دید بسیار خوبی برای تهیه و استفاده از این تجهیز شود. در نظر داشته باشید حتی بهترین ابزارها و لوازم در کنار مزایای که دارند قطعاً از معایب کم یا زیادی نیز برخوردار هستند. شناخت این موارد برای یک انتخاب مناسب بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

مزایا و معایب سقف عرشه فولادی

مزیتهای سقف عرشه فولادی چیست؟

 یکی از برجسته‌ترین مزایای این تجهیزات سرعت بالای نصب و اجرای آن‌ها می‌باشد. درواقع با حذف تیرهای فرعی و شمع و جایگزینی قالب‌بندی به‌جای آن‌ها سرعت انجام کار، نسبت به مصالح مشابه بسیار افزایش پیدا کرده است.

 در تأیید کیفیت این نوع سقف‌ها باید بیان شود که دارای گواهینامه ISO9001 می‌باشند. علاوه بر این تأییدیه فنی مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی را نیز دریافت کرده‌اند.

 دیگر ویژگی برجسته سقف عرشه فولادی که باید به آن اشاره کرد، کاهش وزن نهایی سازه در صورت استفاده از آن‌هاست. در حقیقت بهره‌وری از این تجهیزات به میزان قابل‌توجهی موجب صرفه‌جویی در مصرف بتن می‌شود و این عاملی برای کاهش وزن سازه است.

 جالب است بدانید در اجرای سقف عرشه فولادی از تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود که دقت بسیار بالایی دارند. به ‌این‌ ترتیب مرحله اجرا با کمترین خطا روبه‌رو خواهد بود چراکه نقش نیروی انسانی به در نصب این‌گونه سقف‌ها به‌مراتب کمتر است.

 برای بیان مزایا سقف عرشه فولادی یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن‌هم هدف اصلی استفاده از آن است. این سقف‌ها با هدف محافظت سازه در برابر حوادث طبیعی و شرایط نامساعد جوی مورداستفاده قرار می‌گیرند. با توجه به ویژگی‌های بسیار عالی که برای آن‌ها مطرح است، قادرند به‌خوبی در برابر باد، باران، سیل و طوفان مقاومت کنند.

 نکته دیگری که باید در تأیید سقف عرشه فولادی بیان شود دسترسی به تأسیسات پس از اجرای آن‌هاست. این قابلیت باعث می‌شود استفاده از این ‌گونه سقف‌ها در دستور کار اکثر پیمانکاران و شرکت‌های مجری قرار گیرد.

 علاوه بر موارد فوق سقف عرشه فولادی مزیت‌های دیگری ازجمله عایق صدا بودن، امنیت در هنگام اجرا و بتن‌ریزی هم‌زمان را نیز دارد.

معایب موجود برای سقف عرشه فولادی کدام است؟

اگرچه اجرای این سقف‌ها با سرعت بالایی انجام می‌شود، اما برای این کار نیاز به دانش فنی قابل‌توجهی است. درواقع شما برای این کار باید از تکنسین‌های خبره‌ای استفاده نمایید. چراکه در صورت اجرای نامناسب، سقف قادر به محافظت سازه در برابر عوامل محیطی مخرب نخواهد بود.

 نکته حائز اهمیت این است که اجرای سقف عرشه فولادی نیاز به اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان دارد که این مورد اجرای آن را به میزان قابل‌توجهی سخت می‌کند. البته این موارد صرفاً برای افزایش ایمنی و کارایی سقف موردنظر می‌باشند.

درصورتی‌که قصد استفاده از سقف عرشه فولادی در اسکلت‌های بتنی را داشته باشید باید بدانید که این کار با مشکلات فراوانی همراه است و باید زیرساخت‌های مناسب آن را ایجاد نمایید.

این سقف‌ها نسبت به موارد و محصولات مشابه لرزش بیشتری دارند. البته می‌توان با اجرای صحیح آن‌ها بر اساس ضوابط مندرج در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان میزان لرزش را به‌اندازه زیادی کاهش داد.

در برخی از محیط‌ها میزان خوردگی در ورق‌های این سقف زیاد گزارش‌ شده است که عمر آن را کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که مناطق جوشکاری مکان‌های مستعدی برای شروع فرآیند خوردگی هستند؛ ازاین‌رو تمامی آن‌ها باید توسط ناظر کنترل شود که این خود سرعت اجرا را کاهش می‌دهد.

 همان‌طور که مشخص است مزایا و معایب سقف عرشه فولادی به‌گونه‌ای است که اجرای آن می‌تواند فواید بسیار زیادی برای اکثر سازه‌ها داشته باشد.

چند نکته مهم برای اجرای سقف عرشه فولادی

مزایا و معایب سقف عرشه فولادی

پس‌ از آن که نسبت به مزایا و معایب سقف عرشه فولادی به‌خوبی شناخت پیدا کردید، بهتر است تا در مورد اجرای آن نیز نکات قابل‌توجهی را بدانید. استانداردهای SDI مهم‌ترین دستورالعمل‌هایی هستند که باید در هنگام اجرا موردتوجه قرار بگیرند. برخی از مهم‌ترین مفاد این استاندارد در ادامه ذکر شده است:

  • تمیزکاری سقف عرشه فولادی قبل از اجرا
  • تنظیم ارتفاع عرشه‌ها بین ۵ تا ۵۷ سانتی‌متر
  • جوشکاری در دمای منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد
  • رعایت فاصله میان تیرچه‌ها تا چهارچوب سقف
  • اتصال ورق‌های مربوط به عرشه تنها بر روی تیرها
  • استفاده از پوشش ۱۳ میلی‌متری بر روی گل ‌میخ‌ها
  • عدم استفاده از آرماتور کشی، قالب‌بندی و شمع گذاری
  • عدم استفاده از ورق‌های با شکل نامناسب برای پوشش دهی سقف
  • ممانعت از ایجاد فاصله در بین ورق‌های عرشه فولادی در هنگام اجرا
  • قرارگیری طولی معادل ۵۰ میلی‌متر از دو عرشه‌ای که به یکدیگر وصل می‌شوند بر روی تیرهای اصلی

نمایندگی سقف عرشه فولادی

خرید سقف عرشه فولادی با توجه به ویژگی‌های مثبتی که از آن بیان شد می‌تواند بهترین انتخاب برای انواع سازه‌ها باشد اما همان‌طور که مشخص است نصب و اجرای این سقف‌ها نیاز به تخصص و تجربه زیادی دارد. از طرفی کیفیت محصول تهیه‌شده با توجه به‌ سختی‌های موجود برای به‌کارگیری سقف عرشه فولادی بسیار مهم است. در این شرایط برای خرید توصیه می‌شود به نمایندگی‌های مجاز این محصولات مراجعه نمایید.

این مراکز اغلب محصولات را با توجه به نرخ مصوب کارخانه ارائه می‌کنند که این می‌تواند در کاهش هزینه‌های شما نقش بسزایی داشته باشد. از طرفی می‌توانید از خدمات پس از فروش نمایندگی بهره برده و از اصالت و استاندارد کالا مطمئن باشید. نصب و اجرا، مسئله مهم دیگری است که اغلب با نظارت این فروشگاه‌ها می‌تواند به بهترین شکل ممکن انجام شود. افراد متخصص برای این کار در مجموعه‌های معتبر از مهارت کافی برای نصب برخوردار هستند.

آهن‌آلات خداپرست (سقف ۲۴) مجموعه‌ای است که می‌توانید برای تهیه سقف عرشه فولادی به آن مراجعه نمایید. این مرکز به‌واسطه سال‌ها فعالیت مستمر در زمینه‌ی ارائه محصولات باکیفیت توانسته اعتبار لازم را در این حوزه کسب نماید. قیمت مناسب، کیفیت مطلوب و امکان سفارش در حجم‌های متنوع برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مجموعه موفق است.

جدول مطالب