preloader

نمای سایدینگ چیست؟ + برجسته‌ترین مزایای و کاربردهای آن

سایدینگ

نمای سایدینگ چیست؟ + برجسته‌ترین مزایای و کاربردهای آن

سؤال نمای سایدینگ چیست؟ می‌تواند دریچه‌ای برای آشنایی با یکی از کاربردی‌ترین مصالح موجود، باشد. در زمان‌های گذشته به دلیل عدم آشنایی با فرایند انجام ایزوگام و عایق‌سازی، نفوذ آب به دیوارهای داخلی و آب‌گرفتگی گچ خانه‌ها، یکی از معضلات اساسی افراد بوده است. این امر درنهایت به تخریب نمای داخلی و بیرونی خانه‌ها می‌انجامید و نماهای آجری به‌سرعت تخریب و نماهای سنگی پس از مدتی دچار ترک و شکستگی می‌شدند.

با گذر زمان، تمایل افراد برای داشتن خانه‌هایی زیباتر، منجر به‌ صرف هزینه‌هایی در راستای بازسازی خانه‌های قدیمی و اجرای سبکی مدرن بر نمای آن‌ها شد. در این زمان بود که نمای سایدینگ برای داشتن ظاهری مقاوم در مقابل نفوذ آب، که زیبای خاصی نیز به بنا می‌دهد، تبدیل به یک انتخاب معقول و خوب شد.

خصوصیت‌های نمای سایدینگ چیست؟

نمای سایدینگ، نوعی ورق UPVC می‌باشد که به‌عنوان پوششی بر روی دیوارهای اطراف و یا بام ساختمان نصب می‌شود. از وظایف اصلی این ورق‌ها، محافظت از نمای ساختمان در برابر نفوذ آب و خرابی آن است که موجب افزایش طول عمر ساختمان نیز می‌شود. این محصول به دلیل یکپارچگی که در ظاهر دارد، باعث زیبایی منحصربه‌فرد در نما خواهد شد که محبوبیتش را بیشتر می‌کند. اغلب از نمای سایدینگ در مناطق پرباران، مانند شمال کشورمان، استفاده می‌شود.

این محصول با ضخامت تقریبی 1.2 میلی‌متر، عرض ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر و معمولاً با ۳۸۰ تا ۶۰۰ سانتی‌متر طول، با سطح مقطع و زاویه‌هایی خاص، تولید می‌شود. همچنین باید بدانید که اندازه طول این محصول می‌تواند، وابسته به نیاز مشتری تغییر پیدا کند. نمای سایدینگ به‌طورکلی در ۶ رنگ، با ماندگاری بالا قابل‌تولید می‌باشد.

انواع نمای سایدینگ

به دلیل متریال‌های متنوعی که در تولید نمای سایدینگ بکار می‌رود، این ورق انواع مختلفی دارد و پاسخگوی سلیقه‌های متفاوت است. در ذیل تعدادی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین‌های این مصالح معرفی شده است.

سایدینگ وینیل

این نوع از محصول به دلیل طیف گسترده‌ای از رنگ و قیمت پایین آن، در بین افراد علاقه‌مندی زیادی را به وجود آورده است. نکته اینجاست که سایدینگ وینیل به دلیل دوام کم، در برابر تگرگ و ضربات شدید مقاومت زیادی ندارد.

سایدینگ چوب و طرح چوب

برای داشتن یک زیبای غیرقابل‌انکار استفاده از زونای چوب واقعی در بازسازی و ساخت نمای سازه، پیشنهادی مطلوب است. یکی از مزایای آن، رنگ‌آمیزی مجدد و تغییر ظاهر خانه هست؛ اما باید بدانید که به‌کارگیری این محصول هزینه بالایی را به دنبال دارد.

سایدینگ

در مقابل سایدینگ طرح چوب که ساخته‌ای مصنوعی است، با کیفیت و تشابهی بالا، ارزان‌تر از چوب واقعی می‌باشد. به‌طورکلی استفاده از سایدینگ‌های چوب و یا طرح چوب در مناطق مرطوب توصیه نمی‌شود. به این دلیل که حساسیت بالای آن‌ها نفوذ رطوبت در لابه‌لای درزها را به دنبال داشته و باعث ایجاد کپک می‌شود.

سایدینگ فلز

یکی از انواع نمای سایدینگ، نوع فلزی آن است که به دلیل کاربردهای فراوانی که دارد، به‌طور روزافزون توجه افراد را به خود جلب می‌کند. دوام بالا، استحکام زیاد، قابلیت بازیافت شدن در صورت جایگزینی، میزان مقاومت در برابر اشتعال و جلوگیری از ورود حشراتی مانند موریانه، از ویژگی‌هایی است که قیمت بالای آن را در نظر کمرنگ می‌کند. تنها نکته قابل‌توجه در خرید سایدینگ فلز، احتمال زنگ‌زدگی آن در هوای مرطوب است.

سایدینگ آجر

درست است که از آجر به‌عنوان مصالحی در ساختار اصلی خانه استفاده می‌شود اما پانل‌های نمای آجری در نمای خانه همچنان محبوبیت خاص خود را در بین مردم دارند. در کنار دوام نسبتاً بالای سایدینگ آجر، ملات استفاده‌شده برای اجرای آن‌ها پس از مدتی توسط نور خورشید و باران تخریب می‌شوند و تعمیر هر باره‌ی آن می‌تواند آزاردهنده باشد. همچنین آجر از لحاظ قیمت، نسبت به سایدینگ‌های دیگر، گران‌تر است.

سایدینگ سنگ

اگر مدنظر شما استفاده از سایدینگی هست که ارزان، دارای نصب و تعمیر راحت، ظاهر زیبا، سبک و شبیه به سنگ واقعی باشد، پیشنهاد می‌شود بدون اتلاف وقت از این نوع پوشش برای نمای خانه‌تان استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که در صورت وجود رطوبت فراوان، احتمال ترک خوردن آن وجود دارد.

سایدینگ سیمان الیافی (فایبر سمنت)

از باکیفیت‌ترین و بادوام‌ترین نوع سایدینگ‌ها می‌توان، سایدینگ فایبر سمنت را نام برد. این محصول می‌تواند مانند سایدینگ‌های آجر، وینیل و چوب باشد اما در برابر رطوبت و ضربه عملکرد بهتری را از خود نشان دهد. طیف رنگی و تنوع گسترده‌ای که این کالا دارد، علاقه مشتریان را برای به‌کارگیری از آن در نمای ساختمان خود بیشتر می‌کند. هزینه پرداختی برای سایدینگ سیمان الیافی در مقابل با سایدینگ وینیل بسیار بیشتر است اما بازدهی خوبی برای جلوه بهتر نما دارد.

سایدینگ

کاربرد و مزایای نمای سایدینگ چیست؟

در کنار شکل دکوراتیوی که انواع این پوشش‌های به خانه می‌دهند، در فصل سرد، حافظ گرمای درون خانه هستند و در فصل گرم، فضای خنک خانه را حفظ می‌کنند. از دیگر کاربردهای نمای سایدینگ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • طول عمر و کیفیت بالا: به‌طورکلی با انتخاب یک سایدینگ خوب، متناسب با شرایط جوی و زیرساخت، پس از خرید این محصول تا سال‌ها خیالتان از نمای ساختمانتان راحت خواهد بود. مواد اولیه استفاده‌شده در این محصول، مرغوب هستند و این امر باعث افزایش کیفیت آن می‌شود.
  • قیمت سایدینگ: هرچند که قیمت این کالا به نظر زیاد می‌آید، ولی با توجه به ویژگی‌های ذکرشده ارزش خرید و استفاده از آن، فاکتوری حائز اهمیت است.
  • نصب سریع و راحت: اگر از افراد کار بلد و متخصص در این حرفه کمک بگیرید، با استفاده از تکنیک‌های مخصوصی که دارند می‌توانند در زمان کم این محصول را نصب نمایند. درواقع سبکی و وزن پایین سایدینگ کمک زیادی در کم شدن زمان نصب آن می‌شود.

کاربرد سایدینگ

از مهم‌ترین و رایج‌ترین کارایی این پوشش‌ها می‌شود به استفاده در نمای خارجی ساختمان‌های اداری، مسکونی، ویلاهای شخصی و کانکس‌ها اشاره کرد. همچنین در برخی موارد به‌عنوان پوششی برای نمای داخلی سازه‌های از پیش‌ساخته و نمای خارجی ساختمان‌های بلند و آپارتمان‌ها استفاده می‌شود.

از سایدینگ می‌توان به‌عنوان دیوار کاذب، دیوار کرکره‌ای و یا برای پارتیشن‌بندی کارخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی نیز بهره برد. جالب توجه است که از آن‌ها به‌عنوان سد، در برابر آتش هم استفاده می‌شود. به دلیل متریال‌های موجود در سایدینگ‌ها، حشرات موذی نمی‌توانند آسیب جدی به آن‌ها وارد کنند.

نحوه اجرای نمای سایدینگ به چه صورت است؟

در هنگام نصب سایدینگ‌ها، به‌منظور هدایت آب به بیرون از ساختمان، باید مصالح به‌صورت افقی و یا عمودی و یا سبک اورلپ یا همپوشانی، چیده شوند. روش درزگیری نیز، روشی معمول برای نصب آن است و در کنارش، استفاده از درزهای پیچیده مانند کنج‌های کوژ و زبانه‌ای انجام می‌گیرد.

در اجرای نمای سایدینگ باید به مهم‌ترین ویژگی آن، یعنی مقاومت در برابر طوفان، سیل و رطوبت توجه داشت تا درنهایت عمر سازه بالاتر باشد. به‌طورکلی خرید نمای سایدینگ با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهای آن از جهات مختلفی توجیه دارد.

نمایندگی سایدینگ

با تولید این پوشش‌ها، تحول بزرگی در طراحی‌های نمای سازه‌ها در صنعت ساختمان‌سازی اتفاق افتاده است. به دلیل وجود انواع مختلفی از سایدینگ‌ها در بین مصالح موجود، هرچه اطلاعات بیشتری در زمینه اینکه انواع آن چیست و کارایی و کاربردهای نمای سایدینگ چگونه است داشته باشید، خریدی به‌صرفه‌تر با رضایت بیشتر خواهید داشت.

خرید محصولات باکیفیت که قیمت منصفانه‌ای داشته باشند از دغدغه‌های فعالان این حوزه است. بهترین راه برای مرتفع کردن این مشکل خرید از مراکز شناخته‌شده و باسابقه است که حسن شهرت آن‌ها می‌تواند اطمینان شما را فراهم کند.

دراین‌بین آهن‌آلات خداپرست (سقف 24) مجموعه‌ای است که توانسته با اخذ نمایندگی‌ برندهای معروف برای محصولات معرفی شده بستر امنی را جهت خرید شما عزیزان فراهم کند. علاوه بر تهیه محصولات می‌توانید از خدمات مختلف سقف 24 نیز بهره‌مند شوید.

جدول مطالب