preloader

انواع ورق ذوزنقه؛ محصولی رایج برای داشتن سقف‌های زیبا

ورق ذوزنقه

انواع ورق ذوزنقه؛ محصولی رایج برای داشتن سقف‌های زیبا

یکی از بخش‌های حساس و حائز اهمیت در پروژه‌های ساختمانی و سازه‌ها، انتخاب مصالح از بین صدها نوع در دسترس از آن‌ها با مشخصات مختلف است. از میان محصولات پرکاربرد برای داشتن سقف‌هایی زیبا با پوشش دهی بالا، می‌توان انواع ورق ذوزنقه را پیشنهاد کرد. این ورق از رایج‌ترین مصالح مورداستفاده در صنعت ساختمان‌سازی می‌باشد و اثربخشی چشمگیری را در هزینه‌ها و جلوه سازه‌ها دارد.

انواع ورق ذوزنقه و مشخصات آن‌ها

ورق ذوزنقه فرم خاصی از ورق گالوانیزه است که می‌توانید در عرض آن‌ها موج‌های مربعی شکلی را مشاهده کنید. این ورق‌ها به دو دسته ورق گالوانیزه و گالوانیزه رنگی تقسیم‌بندی می‌شوند و دسته رنگی‌شان به دلیل داشتن تنوع و جذابیت بیشتر، اغلب مورد انتخاب مشتریان قرار می‌گیرند. انواع ورق ذوزنقه دارای رنگ‌های زرد، آجری، قهوه‌ای، عاجی، سبز، آبی، سفید و رنگ استیل می‌باشند.

ورق دک (Dek) چیست؟

نوع جدیدی از این ورق که اکثراً با نام دک (Dek) شناخته‌ شده است به‌جای سفال در ساخت سقف‌ها بکار گرفته می‌شود و برای بتن‌ریزی نیز کاربرد دارد. ورق‌های دک به دلیل طرح سفالی‌شان محبوبیت روزافزونی را برای علاقه‌مند به سفال، کسب کرده‌اند. انواع ورق ذوزنقه دارای مشخصه‌هایی استاندارد هستند. با این حال با توجه به خواسته خریدار طول آن‌ها را که قابلیت تغییر دارد می‌توان به‌صورت سفارشی تنظیم کرد. این امر بدین معناست که عرض و وزن این محصول طبق استانداردهای خود و بدون تغییر باقی می‌ماند.

به‌طور پیش‌فرض هر یک متر از ورق دارای ۶ موج می‌باشد و عرض آن طبق نیاز، ۱۰۰ و یا ۱۲۰سانتی متر هست. ضخامت در انواع ورق ذوزنقه، بین 0.3 تا دو میلی‌متر متفاوت است. نوع دک این ورق ضخامتی حدود 0.8 تا 0.9 میلی‌متر دارد. واضح است که هرچه ضخامت ورقه بیشتر باشد، مقاومت آن نیز در برابر عوامل طبیعی مانند طوفان و باران‌های رگباری افزایش پیدا می‌کند.

در لایه سطحی ورق ذوزنقه، از موادی به نام Ultra-Weather استفاده می‌شود که خاصیت جلوگیری از نفوذ و تأثیر اشعه ماورا بنفش و فرابنفش را داشته و ضریب ورود گرما را کاهش می‌دهد. لایه زیرین از آهن گالوانیزه می‌باشد که استحکام را افزایش داده و به دلیل نقش حفاظتی که ایجاد می‌کند، سبب دوام و مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی و درنهایت پوسیدگی آن می‌شود.

نکته قابل‌توجه برای استفاده از انواع ورق ذوزنقه در این است که بر روی کار حتماً باید همپوشانی داشته باشند. درواقع ورق‌های ذوزنقه باید بر روی یکدیگر قرار بگیرند، به‌طوری‌که احتمال تغییر مکان از بین برود. اگر همپوشانی رخ ندهد، احتمال نفوذ رطوبت و آب و همچنین کاهش مقاومت در برابر برودت هوا وجود دارد.

خصوصیت‌های ورق ذوزنقه

یکی از ویژگی‌های انواع ورق ذوزنقه، وزن فوق‌العاده سبک آن‌ها است. بدین‌وسیله می‌توان از آن‌ها در سقف خانه‌هایی که توانایی تحمل وزن کاشی‌های سرامیکی را ندارند، استفاده کرد. از دیگر خصوصیت‌های هرکدام برای این محصولات منحصربه‌فرد هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مقاومت

 به دلیل مواد تشکیل‌دهنده، این محصول از توان کششی بالایی برخوردار است. همچنین به دلیل  استفاده از آلیاژهای آلومینیوم و فولاد، در برابر آب و عوامل شیمیایی نیز مقاومت نشان می‌دهد. درنتیجه این محصولات ضد آب و ضدزنگ هستند. این‌ یک امتیاز مثبت به‌منظور بهره‌وری از ورق‌های ذوزنقه، برای سقف‌های دارای شیب در مناطقی با آب‌وهوای مرطوب و بارانی می‌باشد.

شکل‌پذیری

 به دلیل مواد تشکیل‌دهنده، این محصول از توان کششی بالایی برخوردار است. همچنین به دلیل  استفاده از آلیاژهای آلومینیوم و فولاد، در برابر آب و عوامل شیمیایی نیز مقاومت نشان می‌دهد. درنتیجه این محصولات ضد آب و ضدزنگ هستند. این‌ یک امتیاز مثبت به‌منظور بهره‌وری از ورق‌های ذوزنقه، برای سقف‌های دارای شیب در مناطقی با آب‌وهوای مرطوب و بارانی می‌باشد.

عایق صوت و گرما

طبق ارزیابی‌های انجام‌شده بر روی انواع ورق ذوزنقه، مشخص شد که این محصول باعث کاهش ورود و خروج صدا می‌شود. همچنین به دلیل مواد تشکیل‌دهنده لایه سطحی، عایق حرارتی مناسبی برای آن‌ها به شمار می‌رود.

ظاهر

به دلیل داشتن طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها در خط تولید ورق ذوزنقه، این محصولات ظاهر شیک و زیبایی را به خود اختصاص داده‌اند. به‌طورکلی ورق گالوانیزه رنگی نسبت به ساده آن طرفداران بیشتری دارد.

ورق ذوزنقه

کاربرد انواع ورق ذوزنقه

به دلیل ویژگی‌های ذکرشده، از این ورق‌ها در ساخت سقف‌های شیروانی یا شیب‌دار سوله‌ها و ساختمان‌ها و گاهی برای حصارکشی استفاده می‌شود. از دیگر کارایی آن:

  • پوشش سقف خانه و انبارها
  • دیواره‌های خارجی خانه‌های کوچک
  • حصار برای ساختمان‌های در حال احداث
  • به‌کارگیری در سالن‌های نمایش و ورزشی
  • ساخت پناهگاه برای محصولات و یا پارکینگ
  • استفاده در فرودگاه و ساختمان‌ها تجاری و صنعتی

همچنین در تهیه ساندویچ پانل‌های سقفی نیز از این ورق‌ها استفاده می‌شود. در ساندویچ پانل‌های سقفی از نوع ذوزنقه، هرچه خطوط ذوزنقه‌ای آن بیشتر باشد، مقاومتش در برابر فشار بالاتر است. تفاوت ساندویچ پانل ذوزنقه با ورق آن در این می‌باشد که ساندویچ پانل‌ها سه لایه‌ هستند و لایه میانی آن‌ها دارای عایق‌هایی از جنس و کارایی‌های متفاوت است. درحالی‌که ورق ذوزنقه تنها یک ‌لایه است و نسبت به ساندویچ پانل، عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهد.

روش ساخت انواع ورق ذوزنقه

فرایندهای مختلفی برای تهیه ورق‌های ذوزنقه انجام می‌شود. در ابتدا باید بدانید که مراحل ساخت ورق به اینکه چه فرایندی برایش انتخاب می‌شود بستگی دارد.

  • مرحله اول: ورق یا به‌صورت پیوسته گالوانیزه می‌شود و یا آن‌ها را برش می‌دهند.
  • مرحله دوم: شستشوی ورق به‌وسیله محلول سود، صورت می‌گیرد و درنهایت چربی‌های آن از بین می‌روند.
  • مرحله سوم: به جهت مقاومت در خوردگی، ورق بدون چربی را در محلول زنگ‌زدایی کلری در یک اسید می‌غلتانند.
  • مرحله چهارم: شستشوی مجدد به دلیل پاک شدن مواد اضافه از روی ورق، صورت می‌گیرد.
  • مرحله پنجم: ورق گالوانیزه‌ای که تمام مراحل را گذرانده، برای تغییر فرم به شکل ذوزنقه با ضخامت‌های متفاوت، وارد دستگاهی مخصوص می‌شود.

ورق گالوانیزه درواقع ورقی فولادی است که با لایه‌ای از روی (Zn) روکش داده می‌شود. فرایندی که در به وجود آمدن انواع ورق ذوزنقه، بیشتر از دیگر مراحل استفاده می‌شود، فرایندهای مربوط به خمش و کشش ورق می‌باشند.

بهتر است که هر ساله ورق‌های نصب‌شده چک شوند تا در صورت وارد شدن آسیب به آن بر اثر عوامل گوناگون، مشکل به وجود آمده برطرف شود. این عمل باعث افزایش دوام و کارایی ورق می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال در صورت زنگ‌زدگی بخشی از ورق، همراه با گذر زمان دیگر قسمت‌های آن هم دچار تخریب می‌شوند و چک کردن آن از این حادثه جلوگیری خواهد کرد.

قیمت ورق ذوزنقه

برای داشتن سقفی زیبا و کارآمد و البته با دوام، ورق‌های ذوزنقه گزینه‌ای مناسب هستند. چراکه در کنار پوشانندگی سطحی وسیع، در صرف هزینه مقرون‌به‌صرفه می‌باشند. هرچند عوامل زیادی ازجمله رنگ انتخابی شما و اندازه بر قیمت ورق ذوزنقه تأثیر می‌گذارد.

ورق ذوزنقه

برای داشتن سقفی زیبا و کارآمد و البته با دوام، ورق‌های ذوزنقه گزینه‌ای مناسب هستند. چراکه در کنار پوشانندگی سطحی وسیع، در صرف هزینه مقرون‌به‌صرفه می‌باشند. هرچند عوامل زیادی ازجمله رنگ انتخابی شما و اندازه بر قیمت ورق ذوزنقه تأثیر می‌گذارد.

نمایندگی ورق ذوزنقه

به دلیل تنوع در مصالح با ویژگی‌های منحصربه‌فرد هرکدام، در صورت نداشتن اطلاعات کافی و واضح نبودن نیازتان، در خرید محصول امکان خطا وجود دارد و هزینه‌های گزافی را با خود به دنبال خواهد داشت.

نمایندگی آهن‌آلات خداپرست (سقف ۲۴) در تلاش بوده تا در جهت تعامل و ارتباط بیشتر با مخاطبین خود، محصولاتی ارائه دهد که از لحاظ قیمت و کیفیت مناسب باشند. این اقدام با هدف اطمینان خاطر مشتریان عزیز از خریدشان انجام گرفته است. همچنین این نمایندگی در زمینه ارائه دانش فنی مربوط به محصولات، برای افرادی که اطلاعات کافی نسبت به آن‌ها ندارند، پیشتاز می‌باشد. به‌این‌ترتیب با استفاده از جلسات مشاوره‌ای بسته به نیاز خود می‌توانید بهترین محصول ممکن را سفارش دهید.

جدول مطالب