preloader

ساندویچ پانل دیواری چیست؟+ مدل‌ها و کاربردهای مختلف آن

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری چیست؟+ مدل‌ها و کاربردهای مختلف آن

اگر علاقه‌مند به صنعت ساخت‌وساز باشید پاسخ به این سؤال که ساندویچ پانل دیواری چیست یکی از دغدغه‌های شما خواهد بود. برای آن باید بیان شود ساندویچ پانل ازجمله مصالحی است که برای پوشش دیوارها و سقف‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. در هر ورق از این محصول هسته‌ای با مقاومت حرارتی وجود دارد که دو سطح زیرین و رویی توسط ورق‌های فلزی پوشیده شده است. برای تحمل نیروهای سازه‌ای از چارچوب فولادی یا سایر قاب‌های‌ حامل استفاده می‌شود. در حقیقت پانل‌های ساندویچ به آن‌ها وصل شده و به این طریق نیروهای مذکور حمل می‌شوند.

دسته‌بندی ساندویچ پانل‌ها می‌تواند بر اساس موادی که در هسته (عمدتاً عایق حرارتی هستند)، انجام شود. ساندویچ پانل دیواری اغلب در موارد ذیل در دسترس خواهند بود:

  • پانل EPS (پلی استایرن منبسط‌شده)
  • پانل‌های حاوی پشم معدنی و پلی اورتان (PIR یا پلی ایزوسیانورات)

در نظر داشته باشید برای این مواد عمدتاً عملکردهای متفاوتی از جهت عایق حرارتی، عایق صدا و واکنش در برابر آتش و وزن مطرح است.

دلایل استفاده از ساندویچ پانل

اینکه ساندویچ پانل دیواری چیست یک سؤال بسیار جامع می‌باشد که برای پرداختن به آن باید این نوع از مصالح را از جهت‌های مختلفی مورد ارزیابی قرار داد. شاید بهتر باشد برای این کار ابتدا به سراغ ضرورت استفاده از آن‌ها برویم.

ساندویچ پانل‌ها به علت تعدد مزیت‌هایی که دارند و عمدتاً نیز مربوط به هزینه استفاده از آن‌هاست، به‌طور گسترده موردتوجه صنعت گران این حوزه هستند. به‌طورکلی می‌توان بهره‌وری از این مصالح را با روش‌های سنتی ساخت‌وساز مورد مقایسه قرار داد. این قیاس اغلب در سه زمینه ذیل انجام می‌شود.

1. هزینه‌های مستقیم

از نظر بررسی هزینه‌ها باید گفت، سطوح سرمایه‌ای مشابهی برای هر یک از روش‌های سنتی و مدرن عنوان می‌شود. اغلب نیز مخارج را برای هزینه‌های مصالح ساختمانی، نیروی کار و حمل‌ونقل در نظر می‌گیرند.

2. زمان ساخت

ساخت یک ساختمان بر اساس فرآیند تولید سنتی امکان دارد 6 تا 7 ماه به طول انجامد اما یک پروژه در همان مقیاس کاری که از ساندویچ پانل دیواری برای ساخت بهره می‌برد، ممکن است فقط 1 ماه برای تکمیل شدن نیاز به زمان داشته باشد. زمان پارامتر بسیار مهمی در صنعت ساخت‌وساز به‌حساب می‌آید. به این دلیل که برگشت سرمایه تا حدود زیادی منوط به بهره‌برداری از ساختمان، انبار و سایر بناهایی است که برای مقاصد مختلف ساخته می‌شوند.

درواقع برای ساختمان‌هایی که از ساندویچ پانل دیواری برای ساخت استفاده می‌کنند، بهتر است از واژه مونتاژ استفاده شود. چراکه قطعات از پیش‌ساخته و اجزای روکش به محل منتقل‌شده و سپس مانند اجزای یک لگو (بازی کودکانه) مونتاژ می‌شوند. مزیت دیگر استفاده از پانل‌های دیواری بدون نیاز به آب است که تأثیر بسزایی در تسریع فرآیند ساخت خواهد داشت.

3. فرآیندهای ساخت‌وساز

در بعضی از مواقع ممکن است که فرآیندهای ساخت‌وساز محدودیت‌هایی را برای صنعت‌گران به دنبال داشته باشد. همان‌طور که بیان شد، ساخت‌وساز توسط ساندویچ پانل دیواری اصطلاحاً یک “فرایند خشک” محسوب می‌شود یعنی بدون نیاز به آب برای مصالح ساختمانی پروسه ساخت انجام می‌شود. یک فرآیند خشک فقط به مونتاژ ساختار و تثبیت روکش (در اینجا، ساندویچ پانل دیواری) نیاز دارد که برای این منظور نیز از پیچ استفاده می‌شود.

ساندویچ پانل دیواری

در بعضی از مواقع ممکن است که فرآیندهای ساخت‌وساز محدودیت‌هایی را برای صنعت‌گران به دنبال داشته باشد. همان‌طور که بیان شد، ساخت‌وساز توسط ساندویچ پانل دیواری اصطلاحاً یک “فرایند خشک” محسوب می‌شود یعنی بدون نیاز به آب برای مصالح ساختمانی پروسه ساخت انجام می‌شود. یک فرآیند خشک فقط به مونتاژ ساختار و تثبیت روکش (در اینجا، ساندویچ پانل دیواری) نیاز دارد که برای این منظور نیز از پیچ استفاده می‌شود.

بررسی قیمت ساندویچ پانل دیواری

یکی از مهم‌ترین مواردی که در مورد ساندویچ پانل دیواری باید موردتوجه قرار گیرد قیمت آن است که بستگی به ضخامت ورق و موادی که در هسته آن به کار می‌رود، دارد. ساندویچ پانل‌هایی EPS یکی از به‌صرفه‌ترین موارد هستند که معمولاً مورد استقبال قرار می‌گیرند اما برای ماندگاری و اثربخشی بیشتر، بهتر است استفاده از پانل‌هایی با ضریب هدایت حرارتی بالا (مدل‌های PIR-core) در دستور کار قرار بگیرند، اگرچه نیاز به‌صرف هزینه بیشتری دارند.

برای کاهش هزینه‌ها بهتر است ساندویچ پانل دیواری مدنظر خود را مستقیماً از تولیدکنندگان و نمایندگی‌های مجازشان تهیه فرمایید. همچنین شما می‌توانید از آن‌ها درخواست کنید تا برای مشاوره تخصصی در مورد بهترین نوع ساندویچ پانل و سایر مصالح موردنیاز از سایت شما بازدید کنند.

با بررسی نیازهای شما، نماینده فروش می‌تواند به‌سرعت یک قیمت سفارشی به شما ارائه دهد. درواقع به این طریق می‌توانید دست واسطه‌ها را کوتاه کرده و با هزینه به‌مراتب کمتر خرید خود را انجام دهید.

طریقه نصب ساندویچ پانل دیواری و سقفی

ارزیابی پروسه نصب، بخش دیگری است که پاسخ سؤال ساندویچ پانل دیواری چیست را تکمیل خواهد کرد. گفتنی است که نصب این مصالح به‌راحتی و با سرعت به انجام می‌رسد. به‌عنوان‌مثال استفاده از پانل‌های دیواری برای محیطی با مساحت 600 مترمربع، زمانی در حدود 8 ساعت نیاز خواهد داشت. البته درصورتی‌که از تکنسین‌های خبره برای نصب استفاده شود.

مراحل نصب ساندویچ پانل دیواری و سقفی به این قرار است:

در ابتدا ساندویچ پانل دیواری یا سقفی و لوازم جانبی (شامل چشمک‌زن، بست، واشر، مهروموم و غیره) به محل پروژه منتقل می‌شوند. سپس مواد موردنیاز با استفاده از تجهیزات مناسب تخلیه می‌شوند. در این مرحله فریم‌های فرعی، مونتاژ می‌شوند و سپس نصب توسط تیرها، ستون‌ها و پرلین‌ها انجام می‌گردد. فیلم محافظ از ساندویچ پانل‌ها جدا می‌شود. لازم به ذکر است که برای اتصال پانل‌ها به اعضای ساختاری، زیر فریم از بسته‌ای مناسب استفاده می‌شود. مرحله آخر آب‌بندی درزهای بین ساندویچ پانل‌ها و نصب فلاشینگ است.

تعداد پیچ موردنیاز برای بستن ساندویچ پانل

تعداد پیچ‌های موردنیاز برای بستن ساندویچ پانل یکی از رایج‌ترین سؤالات مشتریان در مرحله آماده‌سازی پروژه است. مقدار تقریبی برای پاسخ به آن وجود دارد که 1.1 بست در هر مترمربع ساندویچ پانل را نشان می‌دهد. فاکتورهایی مانند تعداد واقعی، فاصله و چیدمان با نظر مهندس طراح پروژه و یا تأمین‌کننده مصالح ساختمانی تعیین می‌گردد.

نکته مهمی که باید به آن اشاره شود این است که هر نوع ساندویچ پانلی به‌عنوان روکش دیوار و سقف امکان استفاده دارد، بنابراین تمام اصول ذکرشده برای ساندویچ پانل سقفی نیز صادق است.

روکش فلزی بکار رفته در پانل دیواری با توجه به نیاز پروژه، می‌تواند موارد زیر را شامل شود:

  • ساندویچ پانل‌های دارای هسته‌ی EPS (گزینه اقتصادی).
  • ساندویچ پانل‌های هسته پشم‌ شیشه (مناسب برای سازه‌هایی با مقاومت در برابر آتش).
  • ساندویچ پانل با هسته PIR (ضروری بودن پارامترهای عایق حرارتی).

کاربردهای ساندویچ پانل دیواری چیست؟

این مصالح در سازه‌های متنوعی امکان استفاده را دارند. اگرچه برای این مصالح کاربردهای صنعتی بیشتر موردتوجه است، اما در برخی از پروژه‌های مسکونی‌سازی نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند.

ساندویچ پانل دیواری

با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فردی که ساندویچ پانل دیواری دارند، اغلب برای سازه‌های انبار، مراکز لجستیکی، سالن‌های ورزشی، مراکز خرید و پاساژها، ساختمان‌های تولیدی و اداری مورد بهره‌وری قرار می‌گیرد.

نمایندگی پانل دیواری

در پایان لازم است تا نکاتی را برای خرید این محصول مدنظر قرار دهید. تمامی مراحل اجرای پانل دیواری می‌تواند با هزینه و زحمت فراوانی همراه باشد. ازاین‌رو بهتر است از همان ابتدا دقت کافی برای خرید جنس مرغوب را در دستور کار خود قرار دهید.

تشخیص این مورد نیز کار راحتی نمی‌باشد، به‌این‌ترتیب خرید پانل دیواری از یک مجموعه مطمئن هوشمندانه‌ترین راه ممکن خواهد بود. دراین‌بین مجموعه آهن‌آلات خداپرست (سقف24) سال‌ها است که در عرضه محصولات مختلف ساختمانی فعالیت دارد. شما می‌توانید از خدمات و محصولات این شرکت استفاده کرده و کمترین دغدغه ممکن را برای پروژه‌های خود داشته باشید.

تنوع محصولات، قیمت منصفانه و تحویل به‌موقع در اشل‌های گسترده بخشی از خدمات ما است. لازم به ذکر است علاوه بر محصول معرفی‌شده، تمامی ورق‌های فلزی مرسوم را می‌توانید توسط سقف 24 تهیه نمایید.

جدول مطالب